Eén van de opvallendste uitingen van reclame, vormen de deurpostschildjes. Dit waren geëmailleerde metalen plaatjes van ± 13x8 cm. met daarop de beeltenis van lady Tjoklat zoals we haar kennen van de diverse andere reclame materialen en logo’s. Ze moesten op ooghoogte op het deurkozijn worden aangebracht zodat bij het betreden van de winkel ze direct in het blikveld vielen ten teken dat hier de Tjoklat artikelen te koop waren.
Ze kwamen in omloop na de tweede wereldoorlog vanaf ±1948 toen de productie van chocolade bij de Hollandsch-Zwitsersche Chocoladefabriek weer opgang was gekomen. Deze manier van reclame werd door meerdere firma’s gehanteerd.
Of deze vorm was geïnspireerd op de mezoeza die prijkte aan de deurposten van huizen die door orthodoxe joden werden bewoond is niet duidelijk maar ze vertonen wel een overeenkomst.
Hierbij is het de gewoonte dat men iedere keer, wanneer men door een deur gaat waaraan een mezoeza bevestigd is, de mezoeza even met de hand aanraakt, en kust dan zijn vingers die de mezoeza hebben aangeraakt. Dit is een uiting van respect.
G.P. Roos. 17-07-2016