De spaaracties werden na de tweede wereldoorlog weer met ere uit de kast gehaald om als marketingtool te worden in gezet om de verkoop te promoten van producten aan de detailhandel en de consument. Het paste en past nog steeds bij de grote voorliefde van de Nederlandse consument voor het sparen van zegeltjes, bonnetje en punten voor gratis?? producten.
Zo ook werd door de firma Tjoklat gebruik gemaakt van dit gereedschap. Deze actie die in 1956 werd ingezet richtte zich met name op de HH. winkeliers die de chocolade producten aan de man moesten brengen en de consument moest verleiden tot het kopen van de repen en de Tjoklat Hele Hazelnoot Tabletten (met vruchten).
Deze Hele Hazelnoot Tabletten met vruchten was een nieuw product in het assortiment van de chocoladeproducten die door de “Tjoklat-fabriek” op de markt werden gebracht.
Bij deze actie moesten de HH. Winkeliers/detailhandelaren 5 bonnen inleveren en deze vertegenwoordigde een waarde van fl. 6,- detailprijs en was goed voor 1 doos à 12 stuks Tjoklat Hele Hazelnoot Tabletten (met vruchten) à 50 cent detailprijs. De grossier die deze dozen tabletten, waarin deze bonnen verpakt waren, geleverd heeft, was verplicht bij inlevering van 5 bonnen de genoemde gratis doos te leveren. In iedere doos van 12 stuks zat dus één waardebon.
Maar, wie 5 dozen van deze tabletten ineens bestelde en geleverd kreeg er van zijn grossier direct één gratis doos à 12 stuks bijgeleverd, mits hij aan deze (de grossier dus) de bonnen teruggeeft die in de dozen verpakt zaten.
Deze actie liep tot 15 maart 1956 en heeft 10 weken in beslag genomen. Een soort van flitsactie!! Kort maar krachtig.
Ger Roos Blokker, 15-01-2022