In april 1937 werd een spaaractie geïntroduceerd om de verkoop van de repen met de vernieuwde smaken te promoten en de verkoop ervan te stimuleren. Hierbij moest men beeldmerkjes/logo’s verzamelen om in het bezit te komen van de verhalen die behoorde bij het boek TJOKLAT SAGEN Indische vertellingen. De Indische vertellingen was een reeks van 43 volksverhalen uit Oost-Indië en Indonesië en samengesteld door toentertijd Prof. T.J. Bezemer. Het boek is in 1937 uitgegeven en werd gedrukt bij de, N.V. Drukkerij De Spaarnestad te Haarlem in opdracht van de N.V. Hollandsch-Zwitsersche Chocoladefabriek te Amsterdam.  De actie heeft tot ±1940 geduurd.

 Buste-1938-01

 

Bij de  promotie van deze spaaractie werd dit beeld gebruikt als toonbank display en blikvanger om de aandacht te vestigen op de actie. Met als doel natuurlijk het stimuleren van de verkoop van de repen en andere Tjoklat producten. Er is ook een versie bekend van de buste in een andere kleurstelling, en zonder het onderschrift Tjoklat en is later in omloop gebracht. De afmeting van de buste is 25x37 cm.

 Borstbeeld-02

 

We kennen nog een variant van het etalagestuk of toonbankdisplay met Balinese kop. Dit is een opstelling van de kop op een extra plateau waarachter het borstbeeld magazijnen zijn geplaats die plaats boden aan een voorraad Tjoklat-repen van  diverse smaken. De samenstelling is goed te zien op de raamposter die de consument erop moest attenderen dat hier de Tjoklat-repen te koop waren. (zie hier onder)

 Buste-display02

 

De hele sculptuur had een hoogte van 42cm en was daardoor een fors toonbank stuk.  Het  was gemaakte van een gegoten gipssamenstelling die een fraai glad oppervlakte gaf.   We weten dat er verschillende kleuren buste in omloop waren. We weten ook dat in de jaren 50, ze werden gekleurd om de decoratieve waarde te verhogen en als woonaccessoire werden gebruikt.

Na deze succesvol spaaractie, werd gekozen voor reclame met het inmiddels bekend geworden Tjoklat vrouwtje als blikvanger. Hiervoor werd het ontwerp van George Lodewijk Witjas (1899-1976) gebruikt.

Het is zeer aannemelijk dat deze beeltenis door grafisch ontwerper Jannes de Vries (1901-1986) het uitganspunt is geweest voor zijn grafisch ontwerp van het bekende logo op alle verdere Tjoklat artikelen, Het Tjoklat vrouwtje “Lady Tjoklat”

Om de reclame uitingen kracht bij te zetten werd er een nieuw toonbankstuk ontwikkeld waarbij de beeltenis van “Lady Tjoklat” het uitgangspunt vormde. Vlak voor de tweede wereldoorlog werd het toonbankstuk van een gips samenstelling in productie genomen. Maar tijdens de oorlog periode lag de aanmaak hiervan stil.

Maar bij het wijzingen van de firma naam, van “Hollandsche-Zwitsersche chocoladefabriek N.V.” naar  “Tjoklat fabriek N.V.“ Amsterdam in 1950, werd dit toonbankstuk het uithangbord van de Firma. En kon dit reclame object door de H.H. winkelier wordt aangeschaft om op te vallen als  verkooppunt van “Tjoklat” producten. Met doel hun omzet van Tjoklatchocolade te vergroten.

 

Lady-tjoklat-gips

Dit beeldje van een gipsmengsel dat een mooie glad oppervlakte gaf waardoor de kleuren mooi tot hun recht komen. Het beeldje meet HxBxD, 42x16x20 cm.

 

 

 

Revisie 17-05-2019, blokker