Als we de verhalen volgen die we uit de verzamelde informatie hebben kunnen distilleren, kunnen we ten aanzien van het beeldmerk of logo het volgende verhalen.
In 1931 maakt, op de dat moment werkloze, George Lodewijk Witjas (1899-1976) een klei sculptuur van een Balinese schone die een schaal cacaobonnen aanreikt. Met dit beeldje probeert hij W.C. Sickesz op dat moment commissaris van de Hollandsch-Zwitsersche Chocoladefabriek te Amsterdam, te verleiden om hem een opdracht te geven tot het maken van een aantal van deze beeldjes die als reclame object zouden kunnen worden ingezet.
Deze ontmoeting had als resultaat dat George L Witjas een opdracht kreeg om een serie van ±3000 beeldjes te maken.
Dit stijlvol figuurtje van de schone is waarschijnlijk ook de reden dat W.C, de grafisch ontwerper Jannes de Vries (1901-1986), de opdracht heeft gegeven om een beeldmerk/logo te ontwerpen voor de chocolade producten onder de naam Tjoklat. We zien dat na 1936 dit beeldmerk het handelslogo is van de firma. En op alle producten terug te vinden is. Er is ook een verhaal bekend dat de tekening voor het ontwerp, in opdracht van de Vries, is gemaakt door de in Oosterhesselen geboren schilder Berend Hoving.
In de loop der jaren zijn er diverse verpakkingen in gebruik geweest van karton, Philite (wit bakeliet) tot het meest bekende 13cm ronde blikje in diverse uitvoeringsvormen, waar de Balinese schone als herkenbaar beeldmerk voor de Tjoklat chocolade op stond. Er werd ook gebruik gemaakt van een ovaal vormige verpakking. Hier had de Balinese schone een staande danspositie ingenomen.
Na de succesvolle annoncering in 1937 van de Tjoklat relief en camee pastilles werd de chocola ook in diverse rechthoekig blikken en blikjes op de markt gebracht. Deze blikkenverpakkingen waren voor pastilles tot eind jaren zeventig in gebruik.
Van links naar rechts: Reproductie van het originele ontwerp uit de stal van Hannes de Vries uit het GAA Gemeente Archief Amsterdam, de eerst versie in karton naar het ontwerp van de Vries ± 1934, een Philite versie ± 1937 gemaakt bij een dochter van Philips Eindhoven en de blikken variant die het in diverse uitvoeringen tot aan het eind van de productie heeft uit gehouden 1977.
Een opvallend detail bij het ontwerp is wel dat de danseres naar links kijkt en op de uiteindelijk verpakkingen heeft men gekozen voor een naar rechts kijkende Balinese Danseres.