Na de succesvol Sagen spaaractie, met de daarbij horende etalagestukken en toonbankdisplay, een sculptuur van de Balinese buste, werd gekozen voor reclame met het inmiddels bekend geworden Tjoklat vrouwtje als blikvanger. Hiervoor werd het ontwerp van George Lodewijk Witjas (1899-1976) gebruikt.
Het is zeer aannemelijk dat deze beeltenis door grafisch ontwerper Jannes de Vries (1901-1986) het uitganspunt is geweest voor zijn grafisch ontwerp van het bekende logo op alle verdere Tjoklat artikelen, Het Tjoklat vrouwtje “Lady Tjoklat”
Om de reclame uitingen kracht bij te zetten werd er een nieuw toonbankstuk ontwikkeld waarbij de beeltenis van “Lady Tjoklat” het uitgangspunt vormde. Vlak voor de tweede wereldoorlog werd het toonbankstuk van een gips samenstelling in productie genomen. Maar tijdens de oorlog periode lag de aanmaak hiervan stil.
Maar bij het wijzingen van de firma naam, van “Hollandsche-Zwitsersche chocoladefabriek N.V.” naar “Tjoklat fabriek N.V.“ Amsterdam in 1950, werd dit toonbankstuk het uithangbord van de Firma. En kon dit reclame object door de H.H. winkelier wordt aangeschaft om op te vallen als verkooppunt van “Tjoklat” producten. Met doel hun omzet van Tjoklatchocolade te vergroten.
Dit gipsbeeldje van een gipsmengsel dat een mooie gladde afwerking gaf waardoor de kleuren mooi tot hun recht komen. Het beeldje meet HxBxD, 42x16x20 cm.
Lees ook: Tjoklat Sagen
17-05-2019, blokker