De Oranje Stamboom spaaractie
Dit was één van de vele spaaracties die toentertijd ook al, door diverse producenten en fabrikanten van voeding en genotsmiddelen, als marketing middel werden in gezet om de verkopen te stimuleren en is een vorm van klantenbinding.
Oranje poster 42x72 cm
Deze poster was de basis voor het samenstellen van de stamboom met alle fotootjes van het huis Oranje. In gegeven door het feit dat er een nieuwe oranje telg onder weg was (31 jan 1938). Men moest een aantal beeldmerkjes verzamelen die zaten op de verpakkingen van de oranje repen van 15 cent. Deze reclame campagne liepen in de jaren 1937-38 en had uiteraard het doel de verkoop van de chocolade repen te stimuleren.
Hier wat voorbeelden van de repen die op de markt werden gebracht in de smaken puur en melk, waarvan de fotootjes moesten worden uitgeknipt en op de juiste plaats op de poster worden geplakt om zo de volledige Oranje-stamboom te verzamelen.
Detail 1
Er moesten 95 plaatjes op de poster geplakt worden die dan de stamboom vormde van de oranjes. De poster heeft de afmeten van 42x72 cm. Als bonus moest de complete poster worden opgestuurd naar de afdeling cadeaus vaartstraat 84 Amsterdam.

Dit leverden dan een fraaie verrassing op. Een aandenken aan het prinselijk paar Juliana en Bernard met de baby Beatrix. En als extra opmerking staat op de poster, dat de poster retour gezonden zou worden. Er zijn twee edities van de poster bekend. Met en zonder voorgedrukte fotootjes.
De Reclame actie was uitgegeven door: Hollandsch- Zwitsersch Chocoladefabriek N.V. te Amsterdam.
Typografie met randversiering in Amsterdamse school stijl.
14 oktober 2015, laatste revisie 11-05-2019.
Lees ook: Voorloper Oranje Stamboom spaaractie