Een voorloper van de Oranje Stamboom spaaractie.
Met het ophanden zijn van het huwelijk tussen de toenmalige Prinses Juliana met Prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld op 7 januari 1937, werd er door de fabrikanten en producenten van allerlei uiteenlopende producten handig gebruik gemaakt, door het huwelijk als thema te gebruiken in diverse reclame uitingen en campagnes om hun producten onder de aandacht van het kopend publiek te brengen om hun omzet op te voeren.
Zo ook de Hollandsch-Zwitsersche Chocoladefabriek te Amsterdam. De campagne, één van de toentertijd gebruikelijk spaaracties, werd geannonceerd met een advertentie campagne in de landelijke en regionale dagbladen. In de periode oktober 1936 t/m januari 1937. Er waren bij de lopende spaaractie al foto’s van prinses Juliana te bemachtigen.
Men moest om in het bezit te komen van een prachtige foto van het prinselijk paar, door de Hoffotograaf Ziegler, de Tjoklat merkjes sparen. De actie werd ook onder de aandacht gebracht door het verspreiden van een flyertje via de HH. winkelier die ze aan hun klanten moesten overhandigen. Op het flyertjes van 6.5x9 cm, de grote van een speelkaart, werden de voorwaarden vermeld. Zoals: wat er gespaard moest worden en de richtlijnen voor het vlot laten verlopen van het correspondentie proces.
|
De vraag naar de foto was zo groot dat er een krantenadvertentie geplaatst moest worden om de aanvragers tot geduld te manen.
De verbeterde versie van het staatsieportret van het prinselijk paar met de afmeting van 11x15.5 cm deze uitvoering was van een stevige kwaliteit papier.
G.P Roos, 20-6-2016, revisie 2-11-2017
Lees ook: Spaaractie 1937